Spørsmål og svar

    PasientPost

  • Jeg ønsker å motta all helseinformasjon på PasientPost

    Det er legen som velger å bruke PasientPost som en sikker kanal til å sende sensitiv informasjon. Dersom du ønsker å motta din helseinformasjon i PasientPost kan du tipse legen om dette.

  • Jeg ønsker å registrere meg på PasientPost

    PasientPost krever ingen registrering. Det er opp til legen hvilken kanal som benyttes for å sende sensitiv informasjon til pasienter. Om du ønsker å motta denne informasjonen i PasientPost kan du tipse legen om dette.

  • Jeg ønsker ikke å motta PasientPost

    Dersom du foretrekker å motta helseinformasjon som fysisk brev bør du melde fra til legen om det via dette skjemaet.

    Dersom du ønsker å bruke PasientPost, men ikke har BankID, kan du bestille dette ved å kontakte din bank. Les mer om BankID

  • Jeg ønsker å kontakte legen min via PasientPost

    Det er per dags dato ikke mulig å kontakte legen via PasientPost. Du kan derimot komme i kontakt med de fleste legekontor gjennom deres hjemmesider

  • Navnet mitt vises feil i PasientPost

    Navnet som vises i PasientPost er hentet fra BankID. Dersom dette er feil kan banken rette det opp for deg. Vær oppmerksom på at navnet som brukes i nettbanken og navnet som er knyttet til din BankID kan være forskjellige.

    Om du har lagret PIN-kode for PasientPost må du bruke vanlig innlogging med BankID en gang for at navnet skal oppdateres til nytt navn fra BankID.

  • Jeg har fått SMS om PasientPost, men har tom innboks

    PasientPost knyttes til fødselsnummer, mens varselet sendes ut på SMS. Om du ikke har PasientPost i din innboks er den altså ikke blitt sendt til deg. Du har fått varsel fordi telefonnummeret ditt er registrert på noen andre. Dette kan være noen du er verge/foresatt for, eller det kan være at et legekontor har gjort en feil når de har ført inn et telefonnummer på en annen pasient. I SMSen du har fått skal det stå en signatur nederst som viser hvilket legekontor som er avsender. Kontakt dette legekontoret, så kan de ordne opp for deg.

  • Jeg vil vite hva som har blitt sendt på PasientPost, men har problemer med å logge inn.

    Dersom leger har informasjon som haster vil de ringe deg for å overbringe beskjeden raskt. PasientPosten skal altså ikke inneholde denne typen informasjon. Om du ønsker å få informasjonen med en gang råder vi deg til å kontakte legen på telefon slik at du kan få informasjonen direkte. For å løse innloggingsproblemer, se svar knyttet til ditt spesifikke problem.

    BankID

  • Jeg har ikke BankID

    For å sikre din personlige informasjon har PasientPost sikkerhetsnivå 4, som gjør at man trenger BankID for å logge inn.

    BankID utstedes og driftes av bankene. Om du ønsker å skaffe BankID kan du bestille dette fra din bank. Les mer om BankID her.

    Dersom du ønsker å motta helseinformasjon som brev i stedet kan du melde fra om dette her.

  • Jeg får ikke opp BankID-vinduet

    Dersom BankID-vinduet ikke vises er det fordi cookies og/eller javascript er slått av i nettleseren din. Dette kan du skru på i nettleserens innstillinger. Noen nettlesere viser en snarvei til dette valget i adressefeltet.

  • Jeg får feilkode ved bruk av BankID

    Dersom du får en feilkode er det BankIDs tekniske løsning som har tekniske problemer. Som regel vil det fungere igjen om du venter et par minutter. Om det fortsatt ikke fungerer kan du få hjelp av banken din, som drifter din BankID. Det er lurt å bruke BankIDs testverktøy først. Da får du en mer spesifikk feilkode som kan fortelle banken hva som er feil, og de kan fikse problemet raskere.

    Test din BankID
    Test din BankID på mobil

  • Min BankID er sperret

    BankID blir sperret om du prøver feil passord mange ganger på rad. Det er bankene som utsteder og drifter BankID. Ta kontakt med banken som utstedte din BankID, og de vil hjelpe deg.

  • Jeg har glemt BankID-passordet mitt

    Det er bankene som utsteder og drifter BankID. Ta kontakt med banken som utstedte din BankID, og de vil hjelpe deg.

  • Jeg får beskjed om at jeg har tastet inn feil engangskode

    Engangskode er en midlertidig kode, for eksempel gitt av en kodebrikke.

    Får du beskjed om at engangskoden du har skrevet inn er feil men er sikker på at den er riktig kan det bety at din BankID ikke er aktivert for alle tjenester, men kun gjelder for å logge inn i din nettbank. Du kan aktivere BankID for alle tjenester ved å logge inn i nettbanken din, velge BankID i meny og deretter bestille eller aktivere BankID.

    Trenger du hjelp til dette kontakter du din bank.

  • Jeg får beskjed om at jeg har tastet inn feil passord

    BankID-kontoen du bruker for å logge inn på PasientPost er den samme som du bruker i nettbank og lignende. Passordet er et personlig passord laget av deg da du brukte BankID første gang, eller forrige gang du endret passordet. Det består av minst 6 tegn, vanligvis 8 eller flere.

    Dersom du har glemt passordet kan banken din hjelpe deg med dette.

    BankID på mobil

  • Jeg får beskjed om at jeg har tastet inn feil fødselsdato eller mobilnummer

    Dette betyr at du enten har tastet noe feil eller at du ikke er registrert med BankID på mobil. BankID på mobil krever at man har registrert mobilen samt et SIM-kort som støtter dette. Det finnes også kodebrikke-apper fra forskjellige banker. Disse er ikke BankID på mobil, og man skal velge vanlig BankID for å logge inn med denne koden.

    Du kan bestille BankID på mobil i din nettbank.
    Danske Bank sin Mobile-ID er vanlig BankID og ikke BankID på mobil.
    Sparebank1 sin engangskode er vanlig BankID og ikke BankID på mobil.

  • Jeg får beskjed om at jeg har tastet feil PIN-kode

    PIN-koden på BankID på mobil er 4 til 8 siffer lang, og lik hver gang. Dette er en kode du satte selv da du opprettet BankID på mobil. Har du glemt din PIN-kode kan du kontakte banken din, så kan de hjelpe deg å sette en ny.

  • Jeg har byttet mobilnummer og/eller abonnement

    Du kan sette opp BankID for ditt nye abonnement i nettbanken. Selv om du får varsel på SMS er PasientPosten knyttet til fødselsnummer, så den forsvinner ikke. Dersom du har byttet mobilnummer kan du legge inn dette i varslingsinnstillingene når du er logget inn i PasientPost. Husk også å melde fra til legekontoret, slik at de får oppdatert det i sine systemer.

Test din BankID

BankID utstedes og driftes av din bank. Dersom du har problemer med BankID kan du teste din BankID her. Du vil da få en mer nøyaktig beskrivelse av hva som er feil. Dette vil også gjøre det lettere for banken å løse eventuelle problemer for deg.

BankID

BankID på mobil

Dersom problemet ditt er at du ikke får opp BankID-vinduet i det hele tatt, kan dette skyldes innstillingene i nettleseren din. Du kan teste dette her.

Hva gjelder det?

For å kunne gi deg best mulig hjelp ønsker vi å vite hva din henvendelse gjelder.



Problemer med BankID

BankID utstedes og driftes av din bank, så om du har problemer med selve BankID-innloggingen er det de som kan hjelpe deg. Det kan være en fordel å bruke BankIDs testverktøy først. Du vil da få en mer spesifikk feilkode som vil være nyttig for å finne ut hvor feilen ligger.

Test din BankID

BankID

BankID på mobil

Dersom problemet ditt er at du ikke får opp BankID-vinduet i det hele tatt, kan dette skyldes innstillingene i nettleseren din. Du kan teste dette her.


Fant du ikke det du lette etter, kan du se vanlige spørsmål og svar på denne siden.

Har ikke BankID

For å sikre din personlige informasjon har PasientPost sikkerhetsnivå 4, som gjør at man trenger BankID for å logge inn.

BankID utstedes og driftes av bankene. Om du ønsker å skaffe BankId kan du bestille dette fra din bank.
Les mer om BankID her

Dersom du ønsker å motta helseinformasjon som brev i stedet kan du melde fra om dette her.

Kontakte lege

PasientPost er en postkasse for deg som pasient. Du kan ikke kontakte legen din her. Vi anbefaler deg heller å gå inn på legekontorets hjemmeside.

Teknisk hjelp PasientPost

På siden Spørsmål og svar kan du raskt få svar på det du lurer på. Er ikke spørsmålet ditt nevnt der kan du kontakte oss via dette skjemaet, og vi vil svare deg så raskt vi kan:

Feltet må fylles ut

Feltet må fylles ut

Hva gjelder det?

Feltet må fylles ut


Tilbakemeldinger og ideer

Om du har noen tanker om hvordan vårt produkt kunne vært forbedret vil vi gjerne høre dine innspill.

Merk: Vi kommer ikke til å svare på henvendelser gjennom dette skjemaet. Om du trenger hjelp kan du sende ditt spørsmål fra Teknisk hjelp PasientPost, eller kanskje du finner det du lurer på under Spørsmål og svar.


Feltet må fylles ut


Ønsker du å motta helseinformasjon i posten?

Dersom du har mottatt PasientPost og heller ønsker fysisk brev, kan du varsle legen om dette her. Varsel vil bli sendt til avsendere av uåpnet PasientPost knyttet til dette mobilnummeret.

Skriv inn mobilnummeret ditt under, og vi vil sende bekreftelseskode på SMS.


1 / 2

Takk for din henvendelse

Ditt legekontor har fått beskjed om at du heller ønsker å motta helseinformasjon i posten.

Noe gikk galt

Ta kontakt med ditt legesenter per telefon.



Har du BankID, men opplever problemer med innlogging?
Du kan teste din BankID her, eller ta kontakt med din bank.